Користимо "колачиће" како би побољшаљи употребљивост интернет сајта. Уколико наставите коришћење интернет странице, Ви прихватате услове коришћења. Више информација
10. 12. 2022.
Хрватска царинска управа је на питање Радија Слободна Европа одговорила да се уласком Републике Хрватске у Шенген апсолутно ништа неће мењати када је реч о транспорту робе из Србије и земаља региона, преноси портал еКапија.
У вези с приступањем Републике Хрватске пуном Шенгенском простору, обавештавамо вас да се на спољној граници с трећим земљама ништа не мења у односу на царинске поступке релевантне за улазак роба - наводи Царинска управа Министарства финансија Хрватске у одговору за РСЕНишта се неће мењати за транспорт роба из Србије, БиХ и Црне Горе, тврде у Царинској управи Хрватске и Хрватској господарској комори (ХГК) за Радио Слободна Европа (РСЕ).
Ово су изјавили дан након што је та држава, 8. децембра, постала 27. држава чланица Шенгенског бесцаринског и безвизног простора европских земаља.
- У вези с приступањем Републике Хрватске пуном Шенгенском простору, обавештавамо вас да се на спољној граници с трећим земљама ништа не мења у односу на царинске поступке релевантне за улазак роба - наводи Царинска управа Министарства финансија Хрватске у одговору за РСЕ.
Царинска управа Хрватске делује на 13 граничних царинских канцеларија на спољној граници Европске уније (ЕУ) од 1. јула 2013. године. Од тада се царински надзор спроводи, како наводе, у складу са царинским прописима ЕУ.
Додају да ће Царинска управа наставити примењивати иста правила и након уласка Републике Хрватске у Шенгенски простор.
Идентичан је одговор и из Хрватске привредне коморе.
- За превознике из трећих земаља све остаје исто као и до сада. На спољним границама ЕУ, дакле хрватским границама са Србијом, БиХ и Црном Гором ће проћи граничну и царинску контролу као и до сада, с тим да више неће бити граничних контрола између Хрватске и Словеније, те између Хрватске и Мађарске - рекли су из Хрватске господарске коморе за РСЕ.
Додали су да се неће мењати режим уласка у Хрватску ни за грађане ни за превозничке компаније и возаче камиона који превозе робе из трећих земаља.
Каква су очекивања у Босни и Херцеговини?
- Очекујем да ће се мало поправити стање, јер се укидају границе Хрватске са њеним западним сусједима, па неће бити застоја ни прегледа докумената и роба на хрватско-словеначкој и хрватско-мађарској граници - изјавио је за Радио Слободна Европа (РСЕ) директор бх. фирме за међународну шпедицију Центар-Јелах, Суад Хасанбашић.
Хасанбашић објашњава да, изузев ове погодности, не очекује битне промјене за привреду и привреднике Босне и Херцеговине.
- Све ће остало остати исто. Неће бити ни мањих трошкова. Хрватска ће сада нама бити филтер, као што је била и до сада. Ту смо стајали и радили документе, контроле, вагање, све - каже Хасанбашић, и додаје да ће тако остати и након 1. јануара наредне године.
Но, Хасанбашићев оптимизам не дијеле сви.
У Вањскотрговинској комори Босне и Херцеговине (ВТК БиХ) кажу да од почетка наредне године очекују строже контроле и дуже чекање на граници са Хрватском.
- Бх. извозници ће уласком Хрватске у Шенген зону бити суочени са строжим мерама у теретном саобраћају, а очекују се слична пооштравања контрола и у путничком саобраћају - кажу из ВТК БиХ за РСЕ.
Из ВТК БиХ наводе да ће возачи морати проћи безбедоносну проверу, која ће трајати три године.
- Хрватска ће практично штитити спољне границе Шенгена, што значи да ће бити појачане контроле на граници, као и пооштрени услови за улазак у државу, што ће вјероватно изазвати веће гужве на граничним прелазима - наводе.
Додају да се на само два гранична прелаза за међународни транспорт могу из БиХ извозити све врста роба у ЕУ, те да проблеме посебно очекују за транспорт лако кварљиве робе, која захтева фитосанитарну инспекцију.
- Стога је неопходно у будућем периоду тежити отварању додатних прелаза, како би се смањило чекање - истичу из ВТК БиХ.
Зашто у Србији очекују проблеме?
Наредне године ће се увећати постојећи проблем ограниченог боравка у Шенген зони за српске професионалне возаче и компаније које се баве транспортом, изјавио је за РСЕ генерални секретар Пословног удружења Међународни транспорт, Александар Спасић.
Он објашњава да професионални возачи из Србије, као и сви други грађани, у оквиру 180 дана могу највише 90 дана да проведу на територији Шенгена.
- Хрватска када уђе у Шенген, српски возач буквално ту пред кућом излази из Србије у Шенген и аутоматски креће да му се одбројава тих 90 дана. До сада то није било тако и у Хрватској смо успевали да уштедимо мало тог времена - рекао је Спасић.
Каже да то значи да ће српски професионални возачи имати мање времена да обављају свој посао.
- Њима је посао да буду сваки дан у вожњи ван земље Србије, њему је сваки дан на тој тури који се скраћује велики. Осим тога, возач који вози у Шенгену, истроши својих деведесет дана и ако после тога, на пример, жели приватно да оде на море у Грчку, не може - наводи Спасић.
Према његовим ријечима, рјешење би било да се професионалним возачима додијели другачији статус.
- Потребно је да држава реагује и од ЕУ тражи да професионалне возаче теретних и путничких возила изузму из ограничавања боравка у Шенген зони - истиче он.
Пријавите корупцију
Пријавите кршење прописа
Питајте нас