09. 02. 2023.

Подели:

Електронске царинске декларације у Србији премашиле папирне

Какви су први утисци након увођења делимичне аутоматизације крајем октобра прошле године и да ли су електронске декларације радо прихваћена новина у царинском пословању, истраживао је портал ''Plutonlogistics'' чији текст у целости преносимо у наставку.

У јануару ове године број царинских декларација у електронском облику знатно је премашио оне предате у папиру, а такав тренд се наставља и у фебруару, подаци су Управе царина Србије. Нова апликативна платформа (НАП) стартовала је у октобру пошле године, а како за Plutonlogistics кажу у српској царини, већ је дала добре резултате.

Друга половина прошле године протекла је у тестирању новог система, обукама и укључивању свих заинтересованих страна.

– Пре пуштања у рад, спровели смо низ активности у циљу обезбеђивања техничких услова за функционисање НАП, као што су успостављање оптичке везе и повећање брзине протока интернета у робно-царинским испоставама. Почели смо у једној царинској испостави у оквиру Царинарнице Београд, а након тога смо постепено укључивали остале у оквиру исте царинарнице, као и друге царинске испоставе у нашем саставу – кажу у Управи царина.

Наши саговорници наглашавају да је пројекат обухватао и обуку царинских службеника за рад у НАП, као и упознавање пословне заједнице са начином функционисања нове платформе.

– Интересовање пословне заједнице за рад у НАП било је изузетно велико.

У почетној фази, што је и очекивано, није ишло све глатко.

– Као предуслов за прослеђивање електронских декларација, размену електронских порука, као и добијање декларација и обрачуна царинског дуга у електронском облику, било је неопходно да се укључе комерцијални произвођачи софтвера како би прилагодили своја решења новој платформи. Уследило је тестирање и тимски рад произвођача софтвера, пројектног тима за израду НАП и чланова Сектора за информационе и комуникационе технологије Управе царина. Произвођачи софтвера су, у сврху упознавања са радом у НАП, за своје кориснике израдили упутства. Уочени проблеми су слати у Сектор за ИКТ, након чега су, у зависности од тежине, решавани у најкраћем могућем року.

Ко има услове може да користи НАП

Сви они привредни субјекти који имају услове за електронско пословање са Управом царина и поседују одговарајући софтвер, могу подносити електронске декларације, кажу наши саговорници.

– Увидом у статистичке податке уочено је да се из дана у дан повећава удео декларација у електронском облику у односу на папирне декларације. У јануару је број декларација у електронском облику знатно премашио број поднетих по старом систему. Та тенденција у фебруару се наставља.

Ипак, иако је омогућено подношење декларација у електронском облику за све редовне царинске поступке, за неке врста роба оне се и даље подносе у папиру.

– То се односи на робу за коју је декларацију, као доказ да је роба стављена у одговарајући поступак, потребно доставити неким другим државним органима, нпр. за потребе регистрације путничких возила, камиона, приколица и слично.

Главне предности

– Као највеће бенефите привреда истиче знатно смањену потребу за непосредним контактом царинских службеника и царинских заступника, а посебно због тога што је процес царињења знатно убрзан у односу на декларације по којима се поступак окончава, а које нису предмет контроле. Декларант у том случају електронски добија оверену декларацију и/или обавештење о царинском дугу.

Такође, знатно је смањена потреба да декларант више пута долази на царинску испоставу, јер сад заступници/декларанти путем дефинисаних порука у НАП могу без одласка на испоставу имати увид у статус декларације.

– Уколико се царински орган одлучи за контролу или захтева додатна обавештења и информације, декларант добија одговарајућу електронску поруку. Овакав начин пословања знатно убрзава и скраћује време поступака царињења, што новом организацијом рада, која је прилагођена електронској комуникацији са царинским органом, знатно утиче на смањење трошкова привредних субјеката.

Сва комуникација између царинског органа и декларанта, наглашавају наши саговорници, остаје забележена.

Декларације у електронском облику нема потребе штампати, односно ако декларант прослеђује царинске декларације кроз НАП, лице у чије име подноси електронску декларацију (нпр. пошиљалац, прималац) или декларант, мора осигурати правилно, електронско чување или архивирање декларација у електронском облику, док пратеће исправе чува у папирном облику.

Планови за ову годину

Питали смо Управу царина, какви су планови за 2023?

– Наш фокус остаје аутоматизација царинских поступака, а следећи корак је аутоматизација поступка активног оплемењивања и прераде робе у слободним зонама, што ће пре свега бити велико олакшање у пословању привредних друштава која се баве континуираном производњом. Упоредо се наставља апликативно прилагођавање система НАП у циљу побољшања функционисања – наводе у Царини.