04. 10. 2023.

Подели:

Портал К1: Чинимо све да убрзамо поступак царињења поштанских пошиљака

У интервјуу за Портал К1 Наташа Мирковић, помоћник директора у Сектору за царинске поступке, говорила је о пројекту ''Обрада података пре приспећа поштанских пошиљака у Србију'', који уз подршку Немачке организације за међународну сарадњу ГИЗ, заједно развијају Царина и Пошта Србије, чинећи све да већ почетком следеће године време потребно за обраду пристиглих пошиљака буде значајно краће. Цео текст преносимо у наставку.

Протеклих месеци пуно се причало о кашњењу пошиљки поручених из иностранства, дугом чекању на испоруку пакета када они коначно стигну у Србију, али и немогућности да се прати пут производа наручених преко једног од највећих сајтова из иностранства AliExpress-а.

Грађани су јавно негодовали и тражили одговоре, али помака није било. 

Иако је свима јасно да држава не може да дозволи да се у земљу уноси недозвољена роба, попут дроге или оружја, грађани су желели да знају зашто царињење обичних папира или поручених гумица за косу траје толико дуго.

Зато смо ми управо то и питали надлежне - Управу царина. Један од највећих проблема, како кажу, јесте број пошиљки који је "експлодирао" током пандемије корона вируса. Све више пакета је стизало у земљу, а процедуре се нису битније мењале, па цариници сада имају, народски речено, посла "преко главе". 

Ипак, да ли ћете нам веровати ако вам кажемо да се решење овог проблема назире? Како тврде у Управи царина, већина грађана ће од марта већ кроз један дан моћи да очекује пакет на вратима, од тренутка када пошиљка уђе у Србију. 

Али, да кренемо од почетка.

Дешавало се, како је К1инфо.рс већ писао, да грађани на пакете поручене из иностранства чекају и по 20 дана.

Помоћник директора у Сектору за царинске поступке Наташа Мирковић каже да су овакви случајеви екстремни, али да је чекање тренутно неминовно због огромног броја пошиљака које у нашу земљу пристижу сваког дана. 

- Дешава се да грађани чекају некад три, некад пет, а некад и по седам дана. Али, грађани морају да знају да кроз наш систем некада прође и по 30.000 пошиљки дневно. То је заиста пуно, а током и након короне број пакета који пристижу "отишао је у небеса". Највећи притисак пошиљака осећа се пред новогодишње и божићне празнике. Наравно, у тим ситуацијама са Поштом Србије радимо све што можемо, повећавамо број људи и трудимо се да десетине хиљада пошиљака обрадимо у што краћем периоду - каже наша саговорница.

Зато смо нашу саговорницу и питали шта могу да ураде како људи у будућности не би још дуже чекали на своје пошиљке.- Нама није идеја да се продужи, него да се скрати период чекања. Зато смо пре годину и по дана, уз помоћ немачке организације ГИЗ, започели пројекат који ће нам у томе помоћи. Да кренемо од почетка. Пошта Србије преузима најавне податке од свих других пошта у свету. Све поште су умрежене у систем царинских декларација (ЦДС) у коме се налазе најавни подаци, односно електронске царинске декларације, о пошиљкама са робом које тек треба да дођу у Србију. Управа царина је ових годину и по дана радила на изради апликације која ће омогућити да се ти подаци Поште преузму у апликацију Управе царина. Шта то у ствари значи? Најпростије речено, док се роба још транспортује ка Србији, ми ћемо унапред имати податке о садржини пошиљке. Царински службеник је тада у обавези, дакле док роба још није ни стигла у земљу, да обележи пошиљке које подлежу анализи ризика, односно оне које ће по приспећу бити детаљно прегледане. На поменуту апликацију биће повезан и царински систем анализе ризика, тако да ћемо имати потпуно праћење критичних, сумњивих пошиљака - објашњава Мирковићева за К1info.rs.

Она даље појашњава на који начин ће нови систем смањити време чекања.- Све пошиљке које стижу у нашу земљу биће подељене у четири категорије. Прве две категорије су документација, узорци и рекламни материјали, а трећа је роба. Пошта Србије врши прераду пошиљака путем машине за сортирање која ће бити повезана са овим системом. Тако ће ова импресивна машина сортирати пошиљке како пристижу, према категорији којој припадају. Свака пошиљка има бар код који машина очитава и тако разврстава пошиљке. То ће драстично смањити време чекања, јер ће неке пошиљке већ у току тог дана или најкасније следећег ићи на доставу - каже она.

На питање, како ће бити сигурни да ли се у пакету заиста налази то што је пријављено, она одговара:

- На основу анализе ризика најавних података, сваки пакет ће добити ознаку којој категорији припада и од тога ће зависити даље поступање царинских службеника. У томе ће им много помоћи и рендген који ће скенирати пошиљке.

Она додаје и да ће преко поменуте апликације бити могуће електронско царињење и електронска наплата, па када странка уплати увозне дажбине, то ће се видети у апликацији.Нови систем почиње са радом у марту

На питање када можемо очекивати да овај систем заживи и да ли су све поменуте технологије већ доступне цариницима, наша саговорница одговара:

- Рендген је стигао у Србију, тестирање апликације почиње у новембру, а наш план је да до јануара имамо истестирану апликацију. Можемо да кажемо да ми очекујемо да ћемо најкасније до марта следеће године почети са применом новог система у пракси - открила нам је Наташа Мирковић.Нови систем решава и проблеме пошиљки са АliExpress-a

Најпроблематичније у претходном периоду биле су пошиљке са АliExpress-a, на које су грађани дуго чекали и нису могли да прате где се пакет тренутно налази.

Реч је о пошиљкама мале вредности које, због мањих трошкова доставе, пошиљаоци из Кине шаљу у виду обичних међународних писмоносних пошиљака. Самим тим, ови пакети нису могли да се прате.Међутим, решење проблема је, чини се, на помолу.

- Пошиљке мале вредности се шаљу као обичне међународне писмоносне пошиљке и немогуће их је пратити, јер немају број за праћење. Међутим, и ове пошиљке улазе у апликацију када заживи нови систем, па ће и оне моћи да се прате - каже наша саговорница из Управе царина.