27. 03. 2018.

Подели:

Српски телеграф: Пирати са Дунава из буџета отму 3,5 милионa евра робе годишње

На Дунаву царују кријумчари као пирати у Сомалији. Једина разлика је што српски гусари не тргују људима, већ целим током кроз Србију са бродова краду гориво, угаљ, челик, кукуруз, жито. Тако се годишње прокријумчари роба вредна више од 3,5 милиона евра, а држави нанесе велика штета због неплаћених акциза и ПДВ.

Дешава се да буквално упадну на брод и посаду заробе. Наиме, вежу их и закључају у кабину брода, а онда истачу гориво и пребацују га на барже које су претходно привезали за брод. Једнако је заступљен и другачији модел, онај када посада свесно учествује у шверцу - наводи Рубежић.

Шпијунирају царину и МУП

За претходне три године заплењено је скоро 140 тона нафте са речних бродова. Криминалне групе које краду гориво већ сада се и званично могу назвати гусарима, поручују у Управи царина.

- Кријумчари на рекама раде у мањим групама, али су изузетно организовани, имају брзе чамце и специјалне барже за превоз дизела, па чак и специјалне цевоводе постављене на дну корита реке којим гориво пребацују са бродова на обалу. Они користе радио и мобилну везу и помоћу те опреме лако могу да шпијунирају комуникацију Управе царина и МУП - објашњава Рубежић.

Само током протекле недеље цариници су управо на Дунаву запленили готово седам тона нафте

Месечно зараде до 15.000 евра

Српски пирати не штете једино буџету већ директно угрожавају безбедност учесника у пловидби и животну средину, с обзиром на то да се гориво претаче са бродова у чамце, чиме постоји ризик од пожара и загађења. Месечна зарада једног члана групе која се бави крађом горива може да буде и до 15.000 евра, у зависности од тога колико бродова пролази секторима где се налазе такозвани штекови за гориво.

Плен дунавских пирата у бројкама

◾300 хиљада евра вреди роба коју пирати месечно украду на Дунаву◾15 хиљада евра заради један члан криминалне групе◾1,5 милиона динара слило се у буџет само од марта наплаћивањем казни кријумчарима◾7 тона нафте заплењено је код Великог Градишта само током прошле недеље◾20 тона имају барже на којима пирати кријумчаре украдену робу◾140 тона нафте заплењено је са речних бродова у протекле три године

Велико Градиште највеће жариште

Недавна заплена готово седам тона нафте одиграла се на испостави Велико Градиште и у оба случаја у питању су били словачки бродови, од којих је један имао мањак, а други вишак горива уписаног у бродске књиге. То је за последњих двадесетак дана четврти покушај кријумчарења у Великом Градишту. Од почетка марта само од ових прекршаја, на име наплаћених новчаних казни и накнадно обрачунатих дажбина, у буџет се слило више од милион и по динара, наводе у Управи царина. Пирати са Дунава који масовно краду гориво, угаљ челик, кукуруз и жито са бродова, годишње оштете буџет за скоро милион евра. Толико се процењује да држава изгуби на неплаћеним акцизама и ПДВ за ове деривате.

Како је Српски телеграф открио дунавски гусари само на месечном нивоу прокријумчаре робу вредну 300.000 евр, коју потом препродају на домаћем тржишту. Борба против речних кријумчара једна је од припритетних активности Управе царина, а колико је ризична, показује и то да су лопови све агресивнији и не презају ни од чега. - Држава је директно оштећена, јер ове криминалне групе узурпирају новац намењен државном буџету и наш посао је да спречимо њихово деловање. То међутим није нимало лак задатак, јер групе које се баве овим видом кријумчарења су перфидне и опасне -  каже за Српски телеграф саветник директора Управе царина Милован Рубежић.

Он истиче да су цариници и полицајци често изложени опасностима приликом праћења, контроле и откривања речних кријумчара нафте. - Трговачки бродови су огромни, пуни разних шупљина, чак и опасних материјала, што може да угрози живот онога ко их контролише, а кријумчари не презају ни од чега, наоружани су и спремни да иду до краја - закључује Рубежић.

Крађе горива најизраженије су на секторима од Великог Градишта до Старих БАноваца, поготово око Гроцке, Дубовца и Смедерева. Тај део Дунава је чак и означен као црвена тачка међународних бродских компанија и више европских институција.

Пенали због мањка

Дунавски пирати погубни су и за компаније које се баве превозом нафтних деривата, додаје саветник директора Управе царина Милован Рубежић.

- Ове компаније долазе у ситуацију да могу да изгубе вредне и дугорочне уговоре због пенала који су предвишени уколико долазе на место истовара са мањком горива које је требало да испоруче . каже Рубежић.