Користимо "колачиће" како би побољшаљи употребљивост интернет сајта. Уколико наставите коришћење интернет странице, Ви прихватате услове коришћења. Више информација
17. 03. 2018.
"Види како су ми масне руке од прерађеног уља. Купујем ове хаварисане аутомобиле, скинем неки део, остало дам у гвожђе – на кило. Зарадим мало, али нисам се обогатио од овога", каже Велибор Јовановић, који је из Врања са сином дошао на лицитацију заплењене робе која се одржала у царинарници Београд. Њему је за око запао мали жути „нисан микра”. На крају, успео је да га купи за око триста евра. „Нисам лоше прошао”, задовољан је.
Овакве лицитације организују се периодично, након завршетка прекршајног поступка за робу коју су запленили цариници. Путем огласа у медијима, прво се обавесте заинтересовани, који на дан надметања могу да погледају робу и уплате депозит у износу једне трећине почетне цене. Ако не успеју да купе оно за шта су заинтересовани, депозит добијају назад.
„Звезда” јучерашње лицитације био је БМВ 530Д караван, украден 2006. у Бреши (Италија), возило за којим је трагао и Интерпол. Продат је за 327.000 динара (око 1.700 евра). Седморица учесника лицитације, од педесетак колико их је било пријављено, надметали су се за овај аутомобил. БМВ је имао почетну цену од 280.000 динара, а купио га је извесни Мартиновић из Земуна. Битно је нагласити да овај аутомобил није могуће регистровати, а сви учесници лицитације потписали су документ да су обавештени о томе.
„Мартиновић, први пут. Мартиновић, други пут. Продато”, објавио је Божидар Ђурић, царински службеник који већ двадесет година води ове лицитације. „Некада смо имали и по 700 пријава, а сада само педесетак”, каже он. На нашу констатацију да је у народу уврежено мишљење да су овакви догађаји намештени, Ђурић одговара да ко верује у то – нека верује, а он тврди да у Београду нису намештени.
На јучерашњој лицитацији продавало се 14 возила заплењених у царинским прекршајима. „Мерцедес спринтер” (1999. годиште) продат је за 201.000 динара. Један „рено” отишао је у руке новог власника за 92.000, док је комби са почетном ценом од 30.000 на крају продат за 61.000 динара. За овај комби борила су се двојица лицитатора, док су их остали бодрили и добацивали коментаре попут: „Дај више, што си таква стипса.”
На лицитацији је највише купио извесни господин из Шапца који у овом граду има ауто-отпад. Овај стари знанац међу лицитаторима купио је неколико аутомобила и један комби, који је заплењен јер су у њему шверцери превозили нафту. На крају је купио и хаварисани „рено клио”, и то за пет хиљада динара. Овај аутомобил потпуно је уништен, очигледно у тешком судару.
„Пусти и нас да нешто узмемо”, добацио му је један од присутних када је овај Шапчанин купио већ пети аутомобил заредом.
Жељко Поповић, управник царинарнице Београд, каже да се сав новац од лицитација уплаћује у буџет Србије. „Управа царина је за последње три године у државни буџет уплатила више од два и по милиона евра остварених продајом робе на лицитацијама. Планирамо и увођење модернијег система, односно софтвера, којим би могло да се лицитира преко интернета. То би донело већи прилив новца у буџет, јер би већи број људи учествовао и утицао на подизање цене, а да притом могу да учествују у лицитацији и од куће”, објашњава Поповић.
Осим аутомобила, јуче је у понуди била и друга роба. Занимљив је пакет који се састојао од бас гитаре, неколико пари добрих копија „реј бан” наочара, сатова и звучника. Почетна цена свега овога била је 56.000 динара, али није било заинтересованих. Био је изложен и пар фелни за „олдтајмер”, али и оне су остале у царинском магацину.
За време јучерашње лицитације била су присутна и двојица наоружаних полицајца – за сваки случај. Кажу да атмосфера на овим догађајима зна да буде жустра, ако је у понуди атрактивна и вредна роба. Јуче је било мало мирније, јер, како су нам објаснили, чим је ту неки „странац” (у овом случају новинар), они се мало упристоје.
Људи који се појављују на овим скуповима углавном су власници ауто-отпада или мајстори из аутомеханичарских радионица. Међу њима је била и једна жена. Она каже да није дискриминисана у овом друштву и да се већ годинама бави куповином половних аутомобила. Стиче се утисак да се цела ова екипа добро познаје. Новајлија лицитатор тешко би се изборио са њима, а још теже би успео први пут да купи нешто од робе.
Макар то била само и шасија аутомобила.
Пријавите корупцију
Пријавите кршење прописа
Питајте нас