Користимо "колачиће" како би побољшаљи употребљивост интернет сајта. Уколико наставите коришћење интернет странице, Ви прихватате услове коришћења. Више информација
05. 09. 2018.
Динамична репортажа у емисији Експлозив емитованој 4. септембра 2018. године започела је констатацијом да се преко границе кријумчари наразноврснија роба, а да су цариници ту да спрече оне који желе да ''заобиђу'' Закон. Како раде цариници уверила се на лицу места новинарска екипа ТВ Прве која је провела дан на Хоргошу, нашем најфреквентнијем граничном прелазу на северу земље.
Највећи гранични прелаз уједно је и најопремљенији, па је тако ова новинарска екипа имала прилику да види рад редовне смене, као и специјализованих тимова за сузбијање кријумчарења, рад мобилних скенера за преглед товара и пртљага, али и рад службеног пса... Све то заједно значи јачу контролу, али и бржи проток путника и робе.
''У возилима постоје шупљине које и кад отворите не можете да видите голим оком да ли се ту нешто налази, а то су најбоља места за скривање ствари које су ситне као што су дијаманти, злато, скупоцени сатови, мале кесице наркотика'', каже Светозар Накарада шеф Одсека за сузбијање кријумчарења на Хоргошу показујући новинарској екипи савремену опрему за контролу тешко доступних шупљина.
Хоргош је прелаз на коме је само током прве половине ове године ушло и изашло више од милион и по путника, па новинарска екипа није пропустила прилику да сними анкету са путницима који су се у том тренутку нашли на прелазу. Већина њих често путује, па зна да чекање на прелазу зна да потраје и често не зависи само од службеника на једној страни границе.
Цариници се на Хоргошу свакодневно сусрећу са многобројним покушајима кријумчарења, па је искусним службеницима најчешће довољно пар питања да процени ситуацију. Ипак, захваљујући најсавременијој опреми цариници су стању да провере своје сумње далеко лакше него раније. Тако је екипа Експозива имала прилику да види и снимке са скенера којим су откривена двојица илегалаца у товару брескви.
Милан Павковић, вођа тима на мобилном скенер уређају, каже да је посао на скенеру врло интересантан, јер се непрестано анализирају одступања, упоређује се оно што је пријављено у документима са оним што се види на снимку.
''Раније је за откривање прекршаја било неопходно да се истовари цео камион како би се проверила нека сумња, што је одузимало много времена. Данас скенер цариницима штеди време, а путницима и превозницима стрпљење, јер, уколико постоји сумња да се нешто кријумчари, то се врло ефикасно проверава на скенеру'', каже он.
''Значајан подстрек цариницима да детаљно прегледају возило, путнике и пртљаг је и анализа профила путника, јер се узима у обзир и то одакле и куда људи путују, што је такође битан индикатор за детаљну контролу'', наводи Иван Пејовић, шеф Одсека за техничку подршку Управе царина, и додаје да је за детаљну контролу скенером искусним цариницима потребно свега два, три минута.
Током лета за оне који у Србију улазе ово је само успутна станица. У шест трака ређају се возила, па се наметнуло и питање колика је вероватноћа да током сезоне годишњих одмора дан прође без иједног царинског прекршаја. Да то није немогуће потврдио је шеф путничког прелаза Хоргош Будимир Загорац.
''Вероватноћа за тако нешто је велика, јер су углавном у питању туристи који за време сезоне из земаља Западне Европе где раде, путују кући на одмор'', истиче он и додаје да има и супротних примера – да баш они кријумчаре нешто, али да то царинике не може да изненади.
Светозар Накарада, шеф Одсека за сузбијање кријумчарења на Хоргошу, је нагласио да је рад на граници специфичан, јер су путници нервозни због дугог чекања, поготово у време летње сезоне, па цариници морају да знају како да смање тензију и љубазним опхођењем према онима које контролишу ипак дођу до резултата.
Само током првих седам месеци ове године на Хоргошу је заплењено 133 кг дроге и 107.000 непријављених евра, а Накарада истиче да је кључни фактор у откривању прекршаја ипак – човек. На питање да ли се људи плаше цариника, он каже да се људи генерално прибојавају граничних прелаза и било каквих линија разграничења.
''У овом послу могу да оману и скенер и пас, али човек је увек тај који на крају проналази скривену робу. Ми се трудимо да свакодневно нешто откријемо, али то није лако, јер је број путника велики, а цариника нема пуно'', истиче он.
Најдуже, према његовим речима, трају контроле аутобуса због великог броја путника, а преглед је неопходан, јер се дешава да у њиховом пртљагу цариници проналазе марихуану или хашиш, најчешће за личну употребу или вреднију непријављену робу.
Екипа је посетила и теретни прелаз и сазнала да само током једне смене, која траје 12 сати, у просеку прође око 250 камиона. Ту их је дочекао Игор Јовановић, вођа смене на терминалу, који каже да камиони превозе најразличитију робу, од прехрамбених производа, репроматеријала, машина и њихових делова, па до животиња и опасних материја.
''Да ли ће шлепер бити прегледан или не, зависи од процене цариника или од анализе ризика која сигнализира службенику да ли неки камион треба детаљно прегледати. Уколико преглед није потребан, цариник ставља пломбу на возило, које потом наставља пут'', појашњава он.
Екипа емисије Експлозив се уверила да је како у случају путника, тако и у случају камиона натоварених робом, царинска контрола на излазу из наше земље врло ефикасна и траје свега пар минута. Међутим, када се пређе једна граница почиње друга – па је тако камера забележила чињеницу да се чекање наставља у међузони, након које следи контрола коју спроводе мађарски цариници и полиција.
Пријавите корупцију
Пријавите кршење прописа
Питајте нас